”Ensimmäiset kaksi vuotta olet innostunut. Seuraavat kolme vuotta olet turhautunut ja apea. Viiden vuoden jälkeen turhautumisen rinnalle nousee ärtymys. Kymmenen vuoden jälkeen alat muuttua välinpitämättömäksi.”

Ei, kyseessä ei ole parisuhteen anatomia, vaikka yksi asiakkaistani osuvan vertauksen siihen heittikin. Yllä oleva kuvaus kertoo siitä, miten suomalaisen työntekijän tunnetila muuttuu saman työnantajan palveluksessa ollessa.

Eihän tuo hyvältä kuulosta. Me tiedämme, että innostunut työntekijä on yrityksen tärkein voimavara. Välinpitämätön työntekijä on taas jotain ihan muuta.

Ja tämä ei missään nimessä ole ikäkysymys. Kysymys on siitä, miten työntekijöistä pidetään huolta suhteen aikana. Siinä vaiheessa kun työntekijä otetaan itsestäänselvyytenä ollaan isojen riskien äärellä.

Työsuhteessa alkuinnostus kantaa pitkälle. Tunnet oppivasi uutta ja kehityt työssäsi. Esimies on lähellä sinua ja kaikki ovat kiinnostuneita siitä mitä teet ja millainen olet.

Ole läsnä, ole kiinnostunut ja kommunikoi. Osoita, että välität aidosti.

Mutta jossain kohtaa muutut osaksi kalustoa. Koet, että et saa työstäsi riittävästi palautetta ja että sinun mielipiteesi eivät enää kiinnosta ketään.

Se on kokonaan toinen asia onko tämä totta. Kokeneet työntekijät arvostavat vapautta ja sitä että he saavat itse päättää sen miten he työnsä tekevät. Mutta tätä ei pidä sekoittaa siihen että heidät pitää jättää oman onnensa nojaan. Jos kokeneelle työntekijälle ei kommunikoida eikä hänelle anneta palautetta, tuntee hän helposti ettei hänestä myöskään välitetä. Tällöin hän ei tunne itseään tärkeäksi osaksi kokonaisuutta ja hän muuttuu turhautuneeksi ja lopulta välinpitämättömäksi.

Kokeneet työntekijät kokevat eniten epätasa-arvoisuuden tunnetta yrityksissä. Mutta mietitäänpä: kuinka monta meistä ärsyttää se, että etuja tarjotaan vain ”uusille asiakkaille” ja ”vanhat asiakkaat” otetaan itsestäänselvyytenä?

Ole läsnä, ole kiinnostunut ja kommunikoi. Osoita, että välität aidosti. Uskon, että tämä toimii suhteessa kuin suhteessa.

Älä päästä omia työntekijöitäsi välinpitämättömyyden tilaan!