Sain hetki sitten osallistua loistavaan palautekoulutukseen. Jäin koulutuksen jälkeen pohtimaan palautteen antoa käytännössä.

Huomasin, että jokainen meistä haluaa saada palautetta. Positiivinen palaute innostaa ja rakentava kehittää meitä entistä paremmiksi. Joskun pienikin hyväksyvä nyökkäys tai kiitos saa jaksamaan pitkään. Miksi siis palautetta – varsinkin rakentavaa – tuntuu olevan niin vaikea antaa?

Oivalsin, että avainasemassa ovat kuunteleminen ja yhteisen ymmärryksen luominen. Usein huomaamme, että toisen totuus ja kokemus samasta tilanteesta on erilainen kuin omamme. Tämä johtuu ihmisten erilaisista taustoista ja kokemuksista sekä tavoista hahmottaa maailmaa. Tarkasti kuuntelemalla voi ymmärtää toisen vaikuttimia ja kokemuksia. Ymmärryksen lisääntymisellä on jo arvo sinänsä, ja se voi auttaa seuraavan kerran samanlaisessa tilanteessa. Ymmärrys yksin useimmiten muuta toimintaa. Palautekeskustelussa tarvitaan ymmärryksen lisäksi ehdotusta ja yhteistä sopimusta siitä, miten tästä jatketaan eteenpäin. Mitä seuraavalla kerralla tehdään toisin?

Hyvin suunniteltu palautetilanne on puoliksi tehty

Palautekeskustelu kannattaa suunnitella hyvin ja kirjata ylös ne asiat, joista aikoo keskustella. On myös hyvä miettiä kehonkieltä ja omaa tunnetilaa­palautetilanteessa. Samalla tulee miettineeksi perusteluja ja pohtineeksi, miksi oikeastaan annan palautetta. Etsi vastauksia ainakin seuraaviin kysymyksiin: ”Mistä konkreettisesta tilanteesta annan palautetta?”, ”Miten tilanne vaikutti minun tai jonkun muun toimintaan?” ja ”Miten toivon toisen henkilön toimivan seuraavalla kerralla.”

Mielestäni tärkein asia palautteenannossa on kuitenkin tämä: palautteen antajalla täytyy olla hyvä aikomus auttaa, jotta keskustelusta jää hyvä mieli ja kehitystä voi tapahtua. Mieti, haluatko oikeasti auttaa toista eteenpäin? Mikä on syysi antaa palautetta ja puuttua johonkin asiaan? Oletko oikeasti auttamassa toista kehittymään vai haluatko vain huomauttaa jostain asiasta, joka ei sinua miellyttänyt? Tässä on jokaisella itsetutkiskelun paikka. Varsinkin esimiehelle saattaa tulla kiusaus pistää sormensa peliin ja puuttua tarpeettomastikin siihen, miten asioita tehdään.

Palautteen on tarkoitus viedä eteenpäin – ei taaksepäin! Mieti, miten haluat toisen seuraavalla kerralla toimivan ja kerro se hänelle. Anna palaute toista ihmistä arvostaen. Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa, joten rohkeasti antamaan ja pyytämään palautetta!