Kustannustehokkaat prosessit ovat henkilöstötoiminnon arvontuotannon perusta. Koska hallinnollinen henkilöstötyö on HR-toiminnon kivijalka, voisi asiaa tarkemmin pohtimatta olettaa, että tämä osa henkilöstötoiminnoista on jo vuosien saatossa otettu tukevasti haltuun.  Taloudellinen taantuma, kilpailun jatkuva kiristyminen sekä toimintaympäristön muutokset lisäävät kuitenkin henkilöstötyön kustannustehokkuuden vaatimuksia. Siksi henkilöstötoiminnon tulee olla hereillä ja etsiä jatkuvasti uusia kustannustehokkuuden lähteitä.

HR:n tuottamaa arvoa liiketoiminnalle voidaan kuvata arvokolmiolla, jossa tuotetun arvon määrä lisääntyy siirryttäessä triangelilla ylöspäin lähemmäksi lakipistettä. Kolmion perustana on operatiivinen henkilöstötoiminto, jonka tehtävänä on toteuttaa henkilöstötyön palvelut ja prosessit mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Arvokolmio

On huomattava, että jos HR ei suoriudu operatiivisesta tehtävästään, sen on huomattavasti vaikeampaa tuottaa lisäarvoa strategisessa henkilöstötyössä. Toisaalta – jos henkilöstötoiminto keskittyy pelkästään operatiiviseen henkilöstötoimintoon jättäen huomiotta strategisen roolinsa, se on pitkälti missannut koko jutun.

Toiminnan kustannustehokkuus ei ajankohtaisuudestaan ja tärkeydestään huolimatta ole riittävä tavoite henkilöstötyölle, sillä kustannustehokas toiminta ei takaa vielä asiakastyytyväisyyttä eikä liiketoimintatavoitteiden toteutumista. Taloudellista hyötyä tavoiteltaessa ei pidä tyytyä pelkästään kustannussäästöihin, vaan pyrkiä saamaan parempaa tuottoa sijoitetulle pääomalle. Siksi henkilöstötyössä kannattaa pyristellä ylöspäin kohti arvokolmion terävintä kärkeä.

Henkilöstötoiminto tuottaa lisäarvoa liiketoiminnalle panostaessaan organisaation osaamisen kehittämiseen ja parantaessaan toiminnan tehokkuutta. Näillä on suora vaikutus asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan taloudelliseen tulokseen. Jotta lisäarvon tuottaminen olisi mahdollista, henkilöstötoiminnon fokuksen tulee olla liiketoiminnan tukemisessa. Kun HR ymmärtää liiketoiminnan lainalaisuudet ja puhuu samaa kieltä liiketoiminnan kanssa, yhteistyö liiketoiminnan ja henkilöstötoiminnan välillä voi kasvaa partneruudeksi.

Arvotriangelin huipulla henkilöstötoiminnon kyky lisäarvon tuottamiseen perustuu siihen, että HR tuntee yrityksen toimialan erityispiirteisiin, yrityskulttuuriin sekä henkilöstön kyvykkyyteen perustuvan potentiaalin henkilöstötyön näkökulmasta ja tarttuu hetkeen – empimättä.