Digitalisaatiosta ja uudesta teknologiasta puhutaan joka paikassa. Oletko ajan hermolla? ”Face, Twitter ja Insta” ovat jo vanhoja juttuja. Oletko jo ”Snäpissä”? Vievätkö robotit työpaikkamme? Paljonko some syö perheen yhteistä aikaa?

Digitalisaatio on monella tapaa läsnä työssä ja vapaa-ajalla. Varmasti lähes joka työpaikalla on otettu uusia teknologioita käyttöön viime vuosina, useampiakin. Moni on saanut vähintään kehotuksen jakaa yrityksen ilosanomaa somessa. Mutta kuinka nopeasti olemme oppineet käyttämään uutta teknologiaa? Ovatko hyödyt jo nähtävissä vai vieläkö mietitään, miten saataisiin kaikki käyttämään työkaluja oikein ja ajallaan? Uudet järjestelmät odottavat jo oven takana, vaikka ”vanhoistakaan” ei vielä ymmärretä perusjuttuja.

Miksi uuden teknologian käyttöönotto on niin haastavaa?

Muutama asia tulee mieleen:

  1. Onko prosessit ja toimintatavat valitun teknologian käyttöönotossa mietitty loppuun asti? Ensin pitää miettiä, miksi uutta teknologiaa tarvitaan (usein tavoitteena on ajansäästö, toiminnan tehostaminen, yhdessä tekemisen helpottaminen). Vasta sitten pitäisi miettiä, miten ja millä työkaluilla toimintaa parhaiten tuetaan.
  2. Onko henkilöstöä tuettu tarpeeksi uuden teknologian käyttöönoton, uuden toimintatavan oppimisen sekä teknologiaan kuuluvan sisällön tuottamisen osalta? Onko varmasti viestitty tarpeeksi miksi ja onko varmasti valmennettu miten? Yksi luokkahuone tai videovalmennus ei vielä tee hyvää käyttäjää – kenestäkään. Mietipä, kuinka nopeasti opit jonkin uuden asian, vaikka pyörällä ajon tai uimisen? Heti, kun ensi kertaa hyppäsit pyörän selkään tai veteen? Minulla oli ainakin aluksi apupyörät ja kellukkeet.
  3. Miten muutosta johdetaan? Olisiko kyse enemmän yhdessä tekemisen tavasta, kulttuurista kuin uuden teknologian käyttämisestä? Uuden teknologian käyttöönottokin on muutos vanhaan toimintatapaan. Johtamisella on iso merkitys, tässäkin! Mitkään maailman työkalut eivät muuta mitään, ellei kulttuuri ja johtaminen mahdollista ja tue muutoksen toteuttamista.
“Some of the most important innovations of coming decades will not be new technologies, but new ways of working together that are made possible by these new technologies.”
– Thomas Malone Patrick J. McGovern Professor of Management, MIT Sloan School of Management

Auta oivaltamaan

Keskeistä ihmisten johtamisessa muutostilanteissa on auttaa henkilöstöä oivaltamaan ja kehittämään ajattelutapaansa. Tapaa, jolla löydämme vastaukset yhdessä, teemme oivalluksia ja opimme pois jo tutuista tavoista. Tekoälyn (AI) merkitys kasvaa koko ajan, ja sitä hyödynnetään jo henkilöarvioinneissa. Mutta niin kasvaa tunneälynkin (EI / EQ) merkitys johtamisessa ja yhdessä tekemisessä. Kenties viisasten kivi tulevaisuuden johtajille onkin se, miten yhdistetään molemmat yrityksen tavoitteen kannalta järkevimmin? Johtaminen ja yhdessä tekeminen tulisikin nähdä enemmän sosiaalisena prosessina, joka sitouttaa kaikki organisaatiossa. Sen sijaan, että kehitetään yksilöitä, kehitetäänkin yhdessä tekemistä.

Työn muutoksen ja uuden johtamisen tutkija Esko Kilpi sanoo, että sosiaaliseen mediaan meneminen ja taulutietokoneen hankkiminen eivät riitä, vaan muutoksen pitää tapahtua syvemmällä ajattelussa ja yritysten strategiassa. Suuri muutos on Esko Kilven mukaan se, että tulevaisuudessa arvo ei enää synny arvoketjuissa, vaan verkostoissa ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.