Työnantajamielikuva on ollut suurimpia HR-trendejä viime vuosien ajan, eikä syyttä. Positiivinen työnantajamielikuva mahdollistaa parhaiden työntekijöiden saamisen organisaatioosi, vähentää rekrytointikustannuksia ja lisää ihmisten sitoutumista.

Yhtälö on yksinkertainen:

1) Henkilöstö luo organisaation tuloksen.
2) Ihmiset haluavat työskennellä organisaatiossa, joka on heille tuttu sekä hyvän työnantajan maineessa.
3) Taloustilanteen kohentuessa ja työelämän murroksessa yhä useammalla on varaa valita työpaikkansa.

Monessa organisaatiossa työnantajakuvalle ei kuitenkaan tehdä mitään. Tällöin voi käydä vaikka niin, että asiantuntijapalveluita myyvää yritystä luullaan kylpyhuonekaupaksi (true story). On selvää, että tämän vaikutus rekrytointiin ja myyntiin on kielteinen. Organisaatiollasi on brändi, halusit tai et.

Positiivinen työnantajamielikuva mahdollistaa parhaiden työntekijöiden saamisen organisaatioosi, vähentää rekrytointikustannuksia ja lisää ihmisten sitoutumista. Imagoa kiillottavasta sisällöntuotannosta ei kuitenkaan ole juuri iloa, mikäli lupauksille ei löydy katetta.

Onko kyseessä kupla?

Ei ja kyllä. Hinnakkaiden videoklippien kuvaamisesta ja imagoa kiillottavasta sisällöntuotannosta ei ole juuri iloa, mikäli lupauksille ei löydy katetta. Aivan ensimmäisenä kannattaa siis katsoa peiliin.

Voitko hyvällä omatunnolla lähteä mainostamaan organisaatiosi loistavaa esimiestyötä tai kilpailukykyisiä etuja?

Monesti organisaation johdon keskuudessa kuva on todellisuutta ruusuisempi. Yleisen psykologisen harhan seurauksena melkein kaikki kuvittelevat olevansa keskimääräistä parempia johtajia, tai että juuri heidän organisaationsa on ”näköalapaikka”. Älä luota pelkkään mutuun, vaan hanki työnantajakuvan kehittämisen pohjaksi dataa esimerkiksi modernilla henkilöstökyselyllä. Jotta onnistut, sisäisen mielikuvan tulee olla linjassa ulkoisen markkinoinnin kanssa.

Miten työnantajakuvaa kehitetään?

Yleinen malli on määritellä tärkeimmät kohderyhmät, laatia erottuvat työantajalupaukset ja sen jälkeen markkinoida työpaikan erinomaisuutta eri kanavissa. Malli on ihan toimiva, se tuo suunnitelmallisuutta tekemiseen ja fokusoi mielikuvamarkkinointia oikeaan osoitteeseen.

Vaikuttavinta työantajakuvan kehittämistä on kuitenkin organisaation ja johtamisen jatkuva kehittäminen. Jos johtaminen on laadukasta ja HR-prosessit toimivat hyvin, niin työntekijät viihtyvät ja kertovat loistotyöpaikastaan eteenpäin. Itseasiassa heidän ei tarvitse kertoa, koska hyvä fiilis välittyy heidän habituksestaan asiakkaille ja kollegoille jo ilman hissipuhettakin.

Toisin sanoen, tällaisessa organisaatiossa työntekijät haluavat identifioitua työporukan jäseniksi, jolloin et koskaan kuule lausetta ”mä oon vaan töissä täällä”. Pian huomaat, että työntekijät vinkkaavat työpaikoista kavereilleen, jakavat somepostauksia, joustavat, ilmoittautuvat vapaaehtoisiksi, liimaavat yrityksen tarran läppäriinsä jne. Se on työntekijälähettiläisyyttä parhaimmillaan. Eikä vienyt markkinoinnin budjetista euroakaan.

Seuraava HR4:n webinaari järjestetään keskiviikkona 15.8.2018 klo 11.00 – 11.20. Ilmoittaudu mukaan tietoiskuun ja nappaa vinkit vetovoimaisen työpaikan rakentamiseen.

Ilmoittaudu mukaan!