Vastuunottoa ja vastuullisuutta peräänkuulutetaan tämän päivän työelämässä ehkä enemmän kuin mitään muuta työelämätaitoa. Ei ole enää tehtäviä joissa riittäisi ”vain täällä töissä olemisen”-mentaliteetti. Hyvä niin, sillä käyttämällä omia kykyjämme ja olemalla hyödyksi yhteisöllemme voimme hyvin.

Johtamisen järjestelmien tulee olla paikallaan, jotta organisaatiossa työskentelevät ihmiset voivat kasvaa täyteen potentiaaliinsa myös vastuunottamisen suhteen. Yksilöt voivat keskittyä heidän vastuullaan oleviin tehtäviin vain, mikäli johto hoitaa huolella oman tehtävänsä ja resursointi on mitoitettu liiketoiminnan tilannetta vastaavaksi. Hyvälle suoritukselle on oltava mittarit, joita tulee säännöllisesti seurata. Tarvitaan myös koko työyhteisön tuki ja yhteen hiileen puhaltamisen meininki, jotta innostuksen palo syttyy ja sisäinen motivaatio pysyy yllä.

Voidakseen ottaa täysillä vastuuta tekemisistään, jokaisen yksilön tulee tietää missä roolissa hän toimii ja mitä tehtävässä on tarkoitus saada aikaan. Jokaisen työyhteisön jäsenen tulisi teroittaa yhteiset tavoitteet mieleensä riittävän usein. Mikäli teot tai puheet eivät kohtaa, tavoitteita kohti ei päästä. Vastuunottaminen vaatii rohkeutta ottaa puheeksi myös haastavat asiat. Puheeksi ottaminen on jokaisen vastuulla!

Alla on oma kuuden askeleen vinkkilistani sujuvaan työskentelyyn. Nappaa talteen itsellesi sopivimmat ja vinkkaa omasi eteenpäin!

  1. Se mikä toimi eilen ja tänään, ei välttämättä toimi enää huomenna. Maailman muuttuessa vastuuta ottava työyhteisö keskustelee jatkuvasti siitä mitä muutos heille merkitsee. Pyrin itse edistämään kyseenalaistavan ja avoimen keskustelun kulttuuria omalla esimerkilläni.
  2. Huolehdin omien energiavarantojeni riittävyydestä. Opettelen tuntemaan omat tarpeeni ja rajani. Järjestän itselleni mahdollisuuden palautua – jokaisen työpäivän jälkeen sekä jokaisen viikon päätteeksi.
  3. Toimiessani mietin mitä seurauksia minun tekemisistäni – tai tekemättä jättämisistäni – on asiakkaille tai työkavereille: Ehdinhän ajoissa tapaamisiin? Varaanhan tarpeeksi aikaa valmistautumiseen? Pystynhän tekemään kaiken mitä lupaan?  Jos minulla on jonkin asian kanssa vaikeuksia, myönnän asian ja otan sen esiin ennen kuin on myöhäistä.
  4. Hoidan aktiivisesti suhteitani työkavereihini, esimieheeni, asiakkaisiin ja kumppaneihin. Pyydän sopivissa tilanteissa palautetta omasta toiminnastani.
  5. Tutustun omiin vahvuuksiini, hyödynnän niitä täysillä.
  6. Hakeudun työskentelemään sellaisten ihmisten kanssa, joiden osaaminen ja kyvyt täydentävät omiani.