Olen havainnut, että usein henkilöstötutkimuksen tuloksissa vahva yhteys myönteiseen asiakaskokemukseen löytyy tiimin yhdessä tekemisestä. Yksilöiden kyvykkyys tai pyrkimys kasvaa ja kehittyä työssään eivät yksin riitä. Yksilösuoritteistenkin asiakaskohtaamisten onnistumisen taustalla vaikuttaa erityisesti työyhteisön myönteinen ilmapiiri. Tavallaan ei pitäisi olla yllätys, että paraskin asiakaspalvelija kaipaa tiiminsä tukea.

Hyvin yhdessä viihtyvä tiimi pystyy ottamaan vastaan muutoksia – myös niitä ikäviä – joustavammin ja toimii kimmoisana turvaverkkona silloin, kun tulee takkiin. Kun epäkohdista osataan avata suu ajoissa, kaikki kokevat tulleensa kuulluiksi eivätkä asiat jää vellomaan. Tiimissä voi kokeilla ja epäonnistua, silti jokainen riittää juuri sellaisena kuin on. Sellaisissakin haastavissa tilanteissa, joiden kohtaamiseen ei yksin olisi valmiuksia, turvallinen työyhteisö tukee psykologisesti parhaimmin.

Mitä, miksi, mihin ja miten

Toimivassa tiimissä toisilta oppiminen on arkipäivää, tavoitteet jaetaan ja jokainen haluaa auttaa myös kollegoitaan kohti onnistumisia. Ennen kuin tähän päästään, tulee perusasioiden olla kunnossa. Kaikilla on yhteinen ymmärrys siitä missä mennään, minne halutaan sekä miten se tehdään. Tiimin jäsenillä on selkeät roolit ja työkuorma on kohdallaan elämäntilanteen kokonaisuuteen nähden. Epävarmoina aikoinakin homma on hallussa ja on hyvä olo onnistua.

Muistuttaahan nämä tiimityön perusteet ihan tuttuja 90-luvun ryhmäytymisjuttuja, mutta ajattelen silti, ettei kehityspolulla voi hypätä vaiheiden yli ilman, että joku asia alkaa takkuilla. Hienoinkin itseohjautuvuus ja hohdokas kasvuloikka saavutetaan vasta, kun työyhteisöllä on tarvittavat pelimerkit kasassa ja kaikilla on kivaa pelata yhdessä.

Tiimityön ja työyhteisötaitojen perustaa kannattaisikin rakentaa samaan tapaan huolella tuunaten kuin omaan kotiin rakennetaan ”hyggeä”*. On yhteistä, avointa tilaa työelämän kämppisten eli kollegojen kanssa ja silti ymmärrys jokaisen omasta nurkasta eli erityisominaisuuksista. Tunnelmaltaan kodikkaaseen kämppään tulevat vieraatkin mielellään käymään. Kun ensin näkee vähän vaivaa mukavuuden vuoksi, on helpompi tavoitella yhdessä niitä korkeampiakin päämääriä.

*Hygge syntyy kun tekee jotain asiaa kiireettömästi, rennosti ja nautiskellen. Hyggen voi kohdata esimerksiksi sunnuntaibrunssilla ystävien kanssa, kävelylenkillä merenrannassa tai siinä hetkessä kun saa istua valmiiseen pöytään (Yle 2016). Miten sinun työpaikallasi hyggeillään?

Haluatko allekirjoittaneen työkaveriksi? Osana ainutlaatuista porukkaamme pääset kehittämään niin osaamisalueesi palveluja kuin omia henkilöstöjohtamisen taitojasikin, hyggeilyä unohtamatta.

Katso avoimet työpaikkamme