Aloitin hiljakkoin kahdella uudella asiakkaalla. Tutut ja turvalliset kuviot jäivät hetkessä taakse. Edessä oli saman viikon aikana kaksi uutta yritystä, uudet kollegat, uudet odotukset ja uudet mahdollisuudet – uudet toimialat myös.

Innostun kovasti kaikesta uudesta. Lähdin intoa puhkuen uusiin tehtäviin. Olen oppinut, että olen vahvoilla, kun pitää nopeasti kartoittaa uusi tilanne ja tehdä askelmerkit etenemiseksi. Vuosien varrella kertynyt osaaminen auttaa, mutta tällä kertaa minulla on oman kokemukseni lisäksi tukenani myös yli 100 kollegan osaaminen. Ja toden totta, se ei ole pelkkää sanahelinää.

Ensimmäisten viikkojen aikana olin yhteydessä lähes 10 eri kollegaan eri asioihin liittyen. Lisäksi käytössäni on HR4 Gate – kirjasto, josta löydän dokumenttipohjat moneen tarkoitukseen. Dokumentteja työstetään jatkuvasti ja samasta asiasta on eri versioita eri tarkoituksiin. Ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, sillä moni meistä työskentelee samanlaisten asioiden kanssa päivittäin.

Uusi alku on aina myös mahdollisuus tarkastella omaa osaamistaan. On palkitsevaa ja innostavaa huomata, että voi todella auttaa asiakkaita, esimiehiä ja työntekijöitä. Silti lähes joka päivä tulee eteen asioita, joista totean, ettei tällaista olekaan vielä ennen tullut vastaan. Taas opin jotain uutta!

Mitä työntekijät kertovat tulokkaalle toimintakulttuurista?

Ensimmäiset viikot uudessa työyhteisössä ovat herkullista aikaa tarkastella ulkopuolisen silmin yrityksen tekemistä ja kulttuuria. Miten ihmiset puhuvat ja viestivät toisilleen; millä työkaluilla, mihin aikaan vuorokaudesta, millä termeillä jne. Mitä työntekijät kertovat tulijalle yrityksestä ja sen kulttuurista ja mikä on johdon näkemys siitä. Työntekijöiden kokemus määrittää henkilöstökokemuksen – ja se puolestaan asiakaskokemuksen. Siksi ei ole yhdentekevää, miten työntekijät kokevat työnantajansa.

Uuteen työyhteisöön mennessä oma asema ja luottamukselliset suhteet pitää luoda ihan alusta uudelleen. Pelkkä asioiden osaaminen ei riitä, vaan on tehtävä töitä luottamuksen rakentamiseksi ja yhteisten toimintatapojen sopimiseksi. Kahden uuden asiakkaan kohdalla tämä pitää tehdä kahteen kertaan ja vielä hieman eri tavalla yhteisöstä riippuen. Asioita ei voi yrittääkään muistaa ulkoa. On kehitettävä oma tietojen, kalenterien ja ajanhallintamenetelmä, jotta on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja oikeassa mielentilassa.

HR4:lla mallinnamme jatkuvasti omaa osaamistamme ja on todella voimaannuttavaa pohtia omaa osaamistaan, työhistoriaa sekä uraan vaikuttaneita henkilöitä. Jokaiselta esimieheltäni olen oppinut ja ottanut mukaani joitakin hyviä tapoja – samoin muilta kohtaamiltani henkilöiltä. Kiitos kaikille teille, jotka olette minua opettaneet! Olen saanut tehdä töitä hienojen ihmisten kanssa.

HR4:läisenä missioni on olla tekemässä parempia työpaikkoja ja tämä on mielessäni jokaisessa kohtaamisessa ja päätöksessä. Olen innoissani saadessani tarttua uusien menestyvien yritysten henkilöstöasioihin ja voidessani auttaa yrityksiä vielä parempiin tuloksiin.